۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) روزي كه تخت جمشيد پايتخت ايران شد


۲۸ فروردین مصادف با ۱۶ آوریل روزی است که تخت جمشید به عنوان پايتخت ايران اعلام شد. به نوشته مورخان یونانی اردشیر یکم که بر جای پدر نشسته و شاه ایران شده بود نیمه آوریل سال ۴۶۵ پيش از ميلاد تصمیم گرفت كه تخت جمشيد پايتخت اول ايران (شاه نشين) باشد.

اردشیر یکم آنزمان در پاسارگاد مستقر بود و بر سرزمینی از دانوب تا سند و از سیردریا تا سودان، مصر و مرز شرقي ليبي امروز حکومت می کرد. محاسبات تقویمی، ۱۶ آوریل آن سال را روز برگزاری مراسم پایتخت شدن تخت جمشید به دست داده است. نوروز سال ۴۶۵ پيش از ميلاد در تخت جمشيد برگزار شده بود، ولي ۲۷ روز پس از نوروز تصمیم شاه وقت به انتقال پایتخت سلطنتی از پاسارگاد به تخت جمشید اعلام شده بود تا به اطلاع مردم برسد. علت اینکه این تصمیم چهار هفته پس از نوروز اتخاذ و اعلام شده بود اهميت روز ملي ايرانيان (نوروز) بود كه نمی بایست تحت الشعاع پايتخت اعلام شدن شهر تازه ساز تخت جمشید قرارمی گرفت.

هخامنشیان در طول دوران حکومت خود شش پایتخت داشته اند که عبارتند از: انشان، هکمتانه، بابل، شوش، پاسارگاد و تخت جمشید. دو پایتخت پاسارگاد و تخت جمشید تازه تاسیس بودند و توسط هخامنشیان بنا شدند که ازین میان پاسارگاد توسط کوروش و تخت جمشید توسط داریوش احداث شدند.

مکانی که کورش بزرگ در پاسارگاد آغاز به ساختن آن کرد ، در مقایسه با قلعه های کوهستانی مادی ، تفاوت داشت، اما از بعد فقدان نظام و جوهره شهری با آنها مشترک بود. پاسارگاد مجموعه ای است از کاخها، عمارات دولتی ، آثار مذهبی ، یک صفه دژ مانند و گور کوروش ، که جدا از یکدیگر در دشت مرغاب واقع‌اند و قسمتهایی از آن نیز به کمک مجاری آبیاری به چمنزار و باغ بدل شده است.

داریوش اول نیز به ایجاد ساختمانهایی در پاسارگاد ادامه داد لیکن اقامتگاه شاهی خود را به ۸۰ کیلومتری جنوب پاسارگاد ، یعنی جلگه حاصلخیزتر و زیبای مرودشت ، منتقل کرد که قبلاً شهر انشان در آنجا رونق یافته بود. گرچه این اقامتگاه شاهی که تخت جمشید یا پرسپولیس نام گرفته دارای طرحی بسیار متمرکزتر است ، اما چندان بی شباهت به طرح پاسارگاد نیست.

کار ساختن ساختن تخت جمشيد، كاخ شاه و تالارهاي پذيرايي تخت جمشید ۵۱ سال طول كشيده بود. سیستم ارتباط و پستخانه ایران ۲۵ قرن چنان مجهز و پیشرفته بود که هر خبری در کمتر از یک هفته به اطلاع همه اتباع امپراتوری می رسید. ساختمان تخت جمشيد كه توسط اسكندر مقدوني شاگرد ارسطو و اهل فلسفه و مدنیّت به آتش كشيده شد از نظر وسعت و هنر معماري و فن مهندسي مهمترين عمارت پيش از ميلاد و نماد تمدن بشر عهد باستان و نشانه عظمت ايران و ايراني است و هويت ملي ما بشمار مي رود. در نگاره‌های تخت‌جمشید هیچ نقشی که نشانگر انجام آیینی مذهبی باشد، وجود ندارد و اصولاً در آن زمان بر روی دین بخصوصی اجبار یا تبلیغ صورت نمی‌گرفته است زیرا تساهل و آزادی مذهبی در دوره هخامنشی معروف و متداول بوده است.

۶ نظر:

  1. سلام دوباره
    اگر بتوانید از طریق ادرس فیسبوک دعوت دوستی مرا بپذیرید سپاسگزار می شوم.
    ارادتمند: کنجکاو
    ونداد زمانی

    این هقاله امروز مجله مرد روز که خوشحال می شوم اگر لینک دهید
    آستارا: از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

    در سر مرز آستارا همه‌چیز می‌توان خرید؛ از سکس گرفته تا مشروب و خال‌کوبی. راس ساعت ٨: ۴۵ صبح، در صفی به‌هم‌فشرده، تاکسی‌های شهر مرزی آستارا در انتظار مسافرین ایرانی هستند که از درِ باریک و زنگ‌زده وارد شوند.مردان ایرانی از درب زنگ‌زدهٔ مرزی قدم‌زنان وارد شهر می‌شوند. دری که آنها را به طرف گوشت خوک، الکل و سکس بی‌دردسر راه‌نمایی خواهد کرد.
    http://marde-rooz.com/?p=6158

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ونداد جان درخواستتون اجابت شد. در ضمن من خوشبختانه یا متاسفانه فیس بوک ندارم و تمایلی هم به باز کردنش ندارم ببخشید اگر درخواستتون را زمین میاندازم. پای اون لینک قبلی هم خدمتتون عرض کردم که من فقط لینکهای هنری و ادبی را آنهم با شرایط خاصی ارسال میکنم و ترحیج میدم مربوط به موضوعات روز باشه و در ضمن باعث زدودن خاطر کسی نشه. این موضوع را اگر یکی از دوستان پانترک ارسال کرده بود چندین منفی تا الان گرفته بود. اگرچه بعلت مشغله کاری فعالیتم در بالاترین کاهش خواهد یافت ولی به تارنمایی که آدرس دادید مرتب سر خواهم زد. اگر هم تمایل به بازکردن حساب مجدد دارید ایمیل جدیدتون را بفرمایید تا دعوتنامه ای تقدیم کنم. موفق باشید. با ارادت.

      حذف
  2. سلام مجید عزیز
    مرسی از لینکی که گذاشتی.
    خوشحال می شوم از طریق فیسبوک با هم در تماس باشیم
    https://www.facebook.com/vandad.zamaani

    اگر باب طبعت بود این مقاله جدید ما را لینک کنی سپاسگزار می شوم. ما هر روز یک مقالهجدید می گذاریم و ممنون می شویم هر کدام را پسندیدی لینک دهی


    یک احساس مشترک در ژن بشر، او را وامی‌دارد تا کنجکاو این مسئله باشد که «هر کس چقدر نصیبش می‌شود؟» یا به عبارت دقیق‌تر، ذهن بشر مدام درگیر این نکته است که آیا کسی بیشتر یا کمتر از او به دست‌ آورده است؟
    http://marde-rooz.com/?p=5963
    سپاس
    ونداد زمانی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با عرض معذرت زمانی پیغام شما را دیدم که لینکهای امروز را ارسال کرده بودم. چند روزی در بالاترین فعال نخواهم بود ولی بمحض برگشت حتما از تارنمای شما لینک ارسال خواهم کرد البته امیدوارم تا اونموقع خودتون برگشته باشید. آقا مصطفی عزیزی هم گهگاه ازین تارنما لینک ارسال میکنند.
      در مورد فیسبوک عرض کردم که اکانتی ندارم و در حال حاضر هم تمایلی به بازکردنش ندارم البته بعلت مشغله شدید کاری و زندگی. اگر زمانی تقدیر به عضویت بود حتما در خدمتتون خواهم بود. یا حق.

      حذف
  3. سلام اگر میشه یه دعوت نامه بالاترین برای من بفرستید ممنون میشم
    ir110boy@yahoo.com
    با تشکر

    پاسخحذف
  4. سلام
    خوبین؟
    شما تو بخش هنر و ادبیات مشغولین.
    من نیاز به دعوت نامه بالاترین ندارم.
    یه مطلبی نوشتم راجع به نقد مستند میراث آلبرتا.
    چون این مستند الآن داره فراگیر میشه دیدنش
    گفتم اگه صلاح دونستین این نقد رو در بخش هنر و ادبیات بالاترین منتشر کنین تا موافقین و مخالفینش نظر بدن.

    سپاسگزارم.

    http://maparsa.ir/wp/%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A2%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84/

    نقد مفصلی نوشتم. این بخش اولشه فقط.
    می تونین از لینک ساده ی زیر نیز دسترسی داشته باشین:
    maparsa.ir/wp

    اینم آدرس من اگه نیاز به تماس بود:
    mhmmd.parsa@gmail.com

    پاسخحذف