۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

آن شب که اسکار آمد - آیا تندیس دست به سینه فرهادی را در آغوش خواهد کشید


ساعاتی بیش به پرشکوهترین شب هالیود باقی نمانده است. دست اندرکاران و تدارک چیان بی وقفه در تلاش برای آماده سازی مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ هستند. مراسمی که به نظر برخی منتقدان درطول این ۸۵ سال تغییر چندانی نکرده و تکراری و طولانی بنظر میرسد. اما در پس آنهمه هیاهو و زرق وبرق و لباسهای فاخر و جواهرات کم نظیر این مراسم برای عده ای طولانی ترهم هست کسانی که نامشان در لیست نامزدهای دریافت جایزه اسکار است. در میان این فهرست بلندبالا اما یک نام آَشنا برای ما ایرانیان از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست اصغر فرهادی بزرگمرد کوتاه قامتی که نام سینمای ایران را پس از چند سال ناکامی دوباره سر زبانها انداخت. فرهادی که بتازگی جایزه سزار را کسب کرده یک جای خالی در کلکسیون افتخاراتش کم دارد- تندیس اسکار- تندیسی که بلحلظ اهمیت از جوایز جشنواره های دیگر حداقل در آمریکای شمالی سنگین تر بنظر میرسد.

بعد از موفقیتهای پی در پی بین المللی بسیاری از منتقدین فیلم جدایی نادر از سیمین را که در ترجمه انگلیسی تحت عنوان جدایی شناخته میشود بخت اول کسب جایزه اسکار بشمار میاورند. این احتمال از آنجهت افزونی یافته که فیلم فرهادی در بخش فیلمنامه هم نامزد دریافت جایزه است. عده ای اما این موفقیت را مدیون شرائط متلاطم سیاسی ایران در مواجهه با غرب میدانند. دلیل این استقبال هرچه باشد تا همینجای کارهم فیلم فرهادی با حضور در بین نامزدهای دریافت اسکار به موفقیت بزرگی دست یافته که پیش ازین شامل حال سایر فیلمهای ایرانی که بلحاظ تکنیک محتوی و ساختار در حد و اندازه جدایی بوده اند نشده بود.

رقبای فرهادی در بخش فیلم خارجی پانوشت (اسراییل) کله شق (بلژیک) در تاریکی (لهستان) وموسیو لازار(کانادا) هستند و البته ناگفته نماند که در این میان جای فیلم زیبای دوشیزه بالا از مکزیک خالی است. اگرچه امید اول کسب جایزه به نظر بسیاری از منتقدین فیلم جدایی است احتمال تصمیمات غیرمنتظره را نباید ازدیده دور داشت. فراموش نکنیم که در سال ۲۰۱۰ فیلم راز چشمهایشان در کمال تعجب فیلم یک پیامبر را شکست داد اتفاقی که سال قبلش برای فیلم کلاس پیش آمده بود. نکته ای که نباید نادیده گرفت اینست که نگرش داوران اسکار با دوران سایر جشنواره های بین المللی قدری تفاوت دارد و تکنیک و ساختار معمولا از مقبولیت بیشتری نسبت به محتوی و پیام برخوردار است . بعلاوه با توجه به اینکه اسکارغالبا با مضامین مرتبط با هولاکاست رابطه دوستانه ای دارد شانس فیلمهای   پانوشت و در تاریکی را نباید نادیده گرفت.

هیاهو و دلهره ساعاتی دیگر ادامه خواهد داشت. بدون شک فرهادی مثل سایر نامزدان خود را آماده سخنرانی کوتاهش روی صحنه میکند شایدهم یادداشتی در جیب پنهان کرده باشد برای آن لحظه تکرار نشدنی. حالا باید دید آیا در انتهای شب این مجسمه طلایی دست به سینه فرهادی را در آغوش خواهد کشید یا نه. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر